Zmiany kliniczne i biomarkery w przewlekłej chorobie Alzheimera

Porządek i wielkość procesów patologicznych w chorobie Alzheimera nie są dobrze poznane, częściowo dlatego, że choroba rozwija się przez wiele lat. Autosomalna dominująca choroba Alzheimera ma przewidywalny wiek na początku i jest okazją do określenia sekwencji i wielkości zmian patologicznych, których kulminacją jest objawowa choroba. Metody
W tym prospektywnym, podłużnym badaniu przeanalizowaliśmy dane od 128 uczestników, którzy przeszli podstawową ocenę kliniczną i poznawczą, obrazowanie mózgu i płyn mózgowo-rdzeniowy (CSF) oraz badania krwi. Wykorzystaliśmy wiek uczestnika przy ocenie wyjściowej i wiek rodzica na początku objawów choroby Alzheimera, aby obliczyć szacowane lata od oczekiwanego początku objawów (wiek uczestnika minus wiek rodzica w momencie wystąpienia objawów). Przeprowadziliśmy przekrojowe analizy danych wyjściowych w odniesieniu do szacowanych lat od oczekiwanego początku objawów w celu ustalenia względnej kolejności i wielkości zmian patofizjologicznych.
Wyniki
Stężenie amyloidu-beta (A.) 42 w CSF wydawało się zmniejszać na 25 lat przed oczekiwanym początkiem objawów. Odkładanie A., mierzone na podstawie tomografii emisyjnej pozytronowej przy użyciu związku Pittsburgha B, wykryto 15 lat przed spodziewanym początkiem objawów. Zwiększone stężenia białka tau w CSF i wzrost atrofii mózgu wykryto 15 lat przed oczekiwanym początkiem objawów. Hipometabolizm mózgu i zaburzenia pamięci epizodycznej obserwowano 10 lat przed spodziewanym początkiem objawów. Globalne upośledzenie funkcji poznawczych, mierzone za pomocą badania Mini-Mental State Examination i skali demencji klinicznej, wykryto 5 lat przed spodziewanym pojawieniem się objawów, a pacjenci spełniali kryteria diagnostyczne dla demencji średnio 3 lata po spodziewanym początku objawów.
Wnioski
Autorzy stwierdzili, że autosomalna dominująca choroba Alzheimera wiązała się z szeregiem patofizjologicznych zmian w ciągu dziesięcioleci w biochemicznych markerach CSF choroby Alzheimera, odkładaniu się amyloidu w mózgu i metabolizmie mózgu, a także postępującym upośledzeniem funkcji poznawczych. Nasze wyniki wymagają potwierdzenia z wykorzystaniem danych podłużnych i mogą nie dotyczyć pacjentów ze sporadyczną chorobą Alzheimera. (Finansowane przez National Institute on Aging i inne, numer DIAN ClinicalTrials.gov, NCT00869817.)
Wideo
Wideo z osadzania amyloidu beta w autosomalnej dominującej chorobie Alzheimera. (00:36)
Choroba Alzheimera jest najczęstszą przyczyną demencji i obecnie szacuje się, że dotyka ona ponad 5 milionów osób w Stanach Zjednoczonych, a spodziewany wzrost do 13 milionów w roku 2050. Typową prezentacją kliniczną jest postępująca utrata pamięci i funkcji poznawczych, ostatecznie prowadząc do utraty niezależności i powodując ciężkie osobiste straty dla pacjenta i rodziny
[patrz też: Gliwice okulista na nfz lublin, cepelek rejestracja, okulista na nfz lublin ]