ZAPALENIE OKOLOOPLUCNE

ZAPALENIE OKOŁOOPŁUCNE (PERIPLEURITIS s. PARAPLEURITIS) Określenie i przyczyny. Mianem zapalenia około opłucnego nazywa się zapalenie tkanki podopłucnej leżącej na warstwie mięśniowej klatki piersiowej. Sprawa może być pierwotna albo wtórna. Pierwotna postać powstaje samorodnie lub po urazie, wtórna – w razie przebicia się promienicy płuc rzadziej ropnia płuc lub jamy gruźliczej do tkanki podopłucnej. Zapalenie około opłucne może dołączać się także do próchnienia żebra oraz do gruźlicy okręgów piersiowych. We wszystkich tych przypadkach zapalenie około opłucne bywa ropne. Długotrwałe zapalenie opłucnej często nie ogranicza się tylko do opłucnej, lecz szerzy się na płuco, wywołując śródmiąższowe jego zapalenie, oraz na tkankę podopłucną, przez co powstaje zapalenie około opłucne. Jeżeli zapalenie opłucnej jest wysiękowe, to szerząc się na tkankę podopłucną wiedzie do ropnego jej zapalenia. Promienica płuc szerząc się na ścianę klatki piersiowej wywołuje przewlekły naciek, początkowo ciastowaty, później chrząstkowaty, który z czasem rozmięka w niektórych miejscach. Objawy. Chorzy w zapaleniu około opłucnym uskarżają się na kłucie w boku, suchy kaszel powstający wskutek •podrażnienia opłucnej i na gorączkę, Przedmiotowo stwierdza się fizyczne objawy otorbionego zapalenia opłucnej. Ropniak około opłucny może przebijać się na zewnątrz nie uszkadzając opłucnej albo do wewnątrz zwykle po poprzednim wytworzeniu się zrostów opłucnej, wskutek jej• podrażnienia. Powstające otorbione ropne zapalenie opłucnej z kolei może przebić się przez klatkę piersiową na zewnątrz a wtenczas mamy ropniak opłucny przebijający się (empyema necessitatis ). [przypisy: okulista na nfz lublin, okulista na nfz lublin płock, program okulista na nfz lubliniczny ]

0 thoughts on “ZAPALENIE OKOLOOPLUCNE”

Powiązane tematy z artykułem: okulista na nfz lublin orthos komorowice wyrośl chrzęstno kostna