WYBROCZYNA SRÓDOPLUCNA

4 tygodnie ago

WYBROCZYNA ŚRÓDOPŁUCNA (HAEMOTHORAX) Określenie i przyczyny. Mianem: wybroczyna śródpłucna nazywa się stan cechujący się wylewem krwi do jamy opłucnej. Nie jest to, zatem krwotoczne zapalenie opłucnej, które cechuje się obecnością w jamie opłucnej wysięku krwotocznego i zdarza się w gruźlicy, w charłactwie nowotworowym, w gnilcu itd. Wybroczyna śródopłucna powstaje najczęściej wskutek urazu klatki piersiowej (postrzał, złamanie żeber i in.) z uszkodzeniem płuca, tętnicy sutkowej wewnętrznej lub tętnicy międzyżebrowej, rzadziej wskutek pęknięcia tętniaka z wylewem krwi do jamy opłucnej, krwotoku do opłucnej w toku zgorzeli lub gruźlicy płuc, w przypadkach raka opłucnej, próchnienia żebra z uszkodzeniem tętnicy międzyżebrowej itd. Anatomia patologiczna. W jamie opłucnej stwierdza się krew. Jeżeli opłucna jest zdrowa, to krew pozostaje płynna i powoli się wsysa bez śladu. Jeżeli natomiast w opłucnej są zmiany, to krew krzepnie i drażniąc opłucną wywołuje jej zapalenie wiodące do zrostów opłucnych i nawet do częściowego zarośnięcia jamy opłucnej. Objawy. Wylew krwi do jamy opłucnej wywołuje objawy nagłego krwotoku wewnętrznego: silne osłabienie, zawroty głowy wskutek niedokrwienia mózgu, znaczną bladość powłok, przyspieszenie tętna, zmniejszenie wysokości jego fal i in. Uciskając na płuco oraz wywołując niedokrwienie mózgu może wylew spowodować bardzo silną duszność. Przedmiotowo stwierdza się objawy szybko gromadzącego się płynu w jamie opłucnej, zupełnie podobne do objawów fizycznych wysięku. [hasła pokrewne: okulista na nfz lublin, okulista na nfz lublin poznań, sferocytoza wrodzona ]

0 thoughts on “WYBROCZYNA SRÓDOPLUCNA”

1. Jakiś czas temu pewna firma wprowadziła na Polski rynek test na niedoczynność tarczycy