Wpływ wieloczynnikowej interwencji na śmiertelność w cukrzycy typu 2

Wykazano, że nasilona interwencja wieloczynnikowa – przy ścisłej regulacji stężenia glukozy i stosowaniu leków blokujących układ renina-angiotensyna, kwas acetylosalicylowy i leki obniżające stężenie lipidów – zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego u pacjentów z cukrzycą typu 2 i mikroalbuminurią. Oceniliśmy, czy to podejście będzie miało wpływ na wskaźniki zgonów z jakiejkolwiek przyczyny oraz z przyczyn sercowo-naczyniowych. Metody
W badaniu Steno-2 losowo przydzielono 160 pacjentów z cukrzycą typu 2 i uporczywą mikroalbuminurią w celu zastosowania terapii intensywnej lub konwencjonalnej; średni czas leczenia wynosił 7,8 lat. Pacjentów obserwowano następnie obserwacyjnie przez średnio 5,5 roku, do 31 grudnia 2006 r. Pierwszorzędowym punktem końcowym w 13,3 roku obserwacji był czas do śmierci z dowolnej przyczyny.
Wyniki
Dwudziestu czterech pacjentów z grupy intensywnej terapii zmarło w porównaniu z 40 w grupie leczonej konwencjonalnie (współczynnik ryzyka, 0,54, przedział ufności 95% [CI], 0,32 do 0,89, p = 0,02). Intensywna terapia wiązała się z mniejszym ryzykiem zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych (współczynnik ryzyka, 0,43; 95% CI, 0,19 do 0,94, P = 0,04) oraz zdarzeń sercowo-naczyniowych (współczynnik ryzyka, 0,41; 95% CI, 0,25 do 0,67; P <0,001). Jeden pacjent z grupy intensywnej terapii miał progresję do schyłkowej niewydolności nerek, w porównaniu z sześcioma pacjentami z grupy terapii konwencjonalnej (P = 0,04). Mniejsza liczba pacjentów w grupie intensywnej terapii wymagała fotokoagulacji siatkówki (względne ryzyko, 0,45; 95% CI, 0,23 do 0,86; P = 0,02). Odnotowano kilka poważnych skutków ubocznych.
Wnioski
U zagrożonych pacjentów z cukrzycą typu 2 intensywna interwencja z wieloma kombinacjami leków i modyfikacja zachowania odniosła korzystne efekty w odniesieniu do powikłań naczyniowych i częstości zgonów z jakiejkolwiek przyczyny iz przyczyn sercowo-naczyniowych. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00320008.)
Wprowadzenie
Cukrzyca typu 2 wiąże się z wysokim odsetkiem powikłań związanych z chorobami układu krążenia i nefropatią cukrzycową, retinopatią i neuropatią.1-3 Wskaźnik zgonów wśród pacjentów z cukrzycą typu 2 jest w przybliżeniu dwa razy wyższy niż wśród osób bez zaburzeń .2,3 Jednak próby interwencji dla pojedynczych czynników ryzyka wykazały skuteczność w zmniejszaniu rozwoju i progresji powikłań.4-9 Ponadto ryzyko powikłań naczyniowych zmniejszyło się o około połowę w badaniu Steno-2, nasza poprzednia perspektywa , randomizowane, otwarte, ślepe badanie, podczas średnio 7,8 roku wzmożonej interwencji wielostronnej mającej na celu współistnienie czynników ryzyka.10 Badanie obejmowało cele leczenia podobne do zalecanych w obecnych wytycznych American Diabetes Association.
Chociaż liczba zgonów była niższa w grupie intensywnej terapii w badaniu Steno-2, stosunkowo niewielka liczba pacjentów, którzy osiągnęli ten punkt końcowy, wykluczała ustalenie, czy to podejście miało wpływ na śmiertelność. W związku z tym działania podejmowane w następstwie badania Steno-2 zostały zaplanowane w celu rozwiązania problemu śmiertelności, a także stwierdzenia, że obniżone ryzyko już osiągnięte w przypadku zarówno chorób makroangiopatycznych, jak i mikronaczyniowych zostało utrzymane podczas obserwacji w środowisku społecznym.
[hasła pokrewne: okulista na nfz lublin, matopat torun, orthos komorowice ]

0 thoughts on “Wpływ wieloczynnikowej interwencji na śmiertelność w cukrzycy typu 2”