Wpływ wieloczynnikowej interwencji na śmiertelność w cukrzycy typu 2 ad 7

Kaszel zniknął u wszystkich pacjentów po zmianie na antagonistę angiotensyny II. Średnia liczba przepisywanych przez lekarza leków na cukrzycę typu 2 lub jej powikłania w grupie intensywnej terapii po zakończeniu okresu obserwacji wyniosła 5,5 w porównaniu z 5,7 w grupie leczonej konwencjonalnie (p = 0,64). Dyskusja
Po średnio 13,3 roku (7,8 roku interwencji wieloczynnikowej i dodatkowych 5,5 roku obserwacji) wystąpiło bezwzględne zmniejszenie ryzyka zgonu z jakiejkolwiek przyczyny 20% wśród pacjentów z cukrzycą typu 2 i mikroalbuminurią, którzy otrzymali intensywną terapię, w porównaniu z tymi, którzy otrzymali konwencjonalną terapię. Bezwzględne ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych zostało zmniejszone o 13% wśród osób poddawanych intensywnej terapii. Podczas całego okresu obserwacji odsetek zgonów wśród pacjentów w grupie leczonej konwencjonalnie wynosił 50%, co stanowi potwierdzenie złego rokowania dla takich pacjentów w przypadku braku intensywnego leczenia20.
W porównaniu z wynikami badań obejmujących leczenie pojedynczych czynników ryzyka u pacjentów z cukrzycą typu 2, uzyskane zmniejszenie ryzyka w naszym badaniu było znaczne. Jednak w interwencjach wtórnych indywidualne leczenie aspiryną, lekami przeciwnadciśnieniowymi i lekami obniżającymi stężenie lipidów zmniejszyło względne ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych o około 25%, a efekty okazały się addytywne.21,22 Dlatego redukcje ryzyka – zmniejszenie ryzyka względnego o 59% i zmniejszenie bezwzględnego ryzyka o 29% – w zespole zdarzeń sercowo-naczyniowych pasują do prognoz z badań obejmujących pojedyncze czynniki ryzyka .21
Nasze badanie nie miało na celu zidentyfikować, które elementy intensywnej terapii cukrzycy najbardziej przyczyniły się do zmniejszenia ryzyka sercowo-naczyniowego. Jednak przy użyciu kalkulatora ryzyka opartego na danych epidemiologicznych i interwencyjnych od pacjentów z cukrzycą typu 2 w brytyjskim badaniu prospektywnym na cukrzycę23, doszliśmy do wniosku, że stosowanie statyn i leków przeciwnadciśnieniowych może mieć największy wpływ na zmniejszenie ryzyka sercowo-naczyniowego podczas 7,8 lat interwencji, z czynnikami hipoglikemicznymi i aspiryną, kolejnymi najważniejszymi interwencjami.24
Mimo że istotne różnice w poziomach czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych między grupami badanymi pod koniec naszego badania interwencyjnego zniknęły pod koniec okresu obserwacji (Tabela i Wykres 2), krzywe Kaplana-Meiera dla czas do pierwszego zdarzenia sercowo-naczyniowego nadal się rósł (Figura 3B). Podobny wynik odnotowano w badaniu Diabetes Control and Complications Trial (DCCT), 25 z udziałem pacjentów z cukrzycą typu 1, w którym porównywano wpływ intensywnej insulinoterapii i konwencjonalnej insulinoterapii w ciągu 6,5 roku. Po średnim okresie obserwacji wynoszącym 17 lat, pierwotne leczenie intensywną terapią wiązało się z bezwzględną redukcją ryzyka o 2,8% dla złożonego układu sercowo-naczyniowego. W badaniu kontrolnym DCCT, regulacja poziomu glukozy pogorszyła się w pierwotnej grupie intensywnej terapii i poprawiła się w grupie kontrolnej, powodując konwergencję poziomów glikemicznych w dwóch grupach.
W naszym badaniu porównawczym czynniki ryzyka w dwóch grupach badawczych miały tendencję do zbiegania się (rys. 2)
[patrz też: maciej pastuszczak, cepelek rejestracja, okulista na nfz lublin ]

0 thoughts on “Wpływ wieloczynnikowej interwencji na śmiertelność w cukrzycy typu 2 ad 7”

Powiązane tematy z artykułem: cepelek rejestracja maciej pastuszczak okulista na nfz lublin