Osluchowo stwierdza sie nieraz szmer pluskajacy

Osłuchowo stwierdza się nieraz szmer pluskający, dźwięk kroplisty, a w przypadkach odmy otwartej i zastawkowej czasami prócz tego szmer przetoki płucnej. Rozpoznanie zapalenia surowiczego opłucnej z odmą nie jest trudne. Za odmą z wysiękiem przemawiają zmienna siedziba stłumionego odgłosu opukowego, zależnie od zmiany położenia ciała, oraz szmer pluskający. W przypadkach otorbionej odmy z wysiękiem dopomaga w rozpoznaniu badanie radiologiczne. Wykrywa ono jednostajne zacienienie, zależne od płynu z wyjaśnieniem nad nim pochodzącym od powietrza. Górna granica płynu jest zawsze pozioma bez względu na położenie chorego. Ruchy oraz potrząsanie chorym wywołują falowanie powierzchni płynu. Po lewej stronie falowanie może zależeć od ruchów serca. Niekiedy wykrywa się ruchy paradoksalne w postaci podnoszenia się poziomu wysięku w okresie wdechu i opadania w okresie wydechu. Jest to objaw Kienbocka. Jedni tłumaczą go tym, że zapalenie opłucnej wywo łuje porażenie połowy przepony po chorej stronie, wskutek czego zdrowa połowa przepony, kurcząc się podczas wdechu wtłacza narządy brzuszne w kierunku klatki piersiowej i przez to podnosi porażoną połowę przepony. Inni przypisują objaw Kienbocka wahadłowym ruchom śródpiersia, które bardzo często stwierdza się badaniem radiologicznym w tych przypadkach wtenczas, gdy przepona nie wykonywa ruchów paradoksalnych. Jeżeli odma z wysiękiem jest wielokomorowa, to na ekranie rysują się liczne poziomy płynu. Badaniem radiologicznym stwierdza się także przesunięcie narządów sąsiednich. Rozpoznanie różnicowe. Od wysiękowego zapalenia opłucnej można odmę opłucną z wysiękiem odróżnić na podstawie następujących danych: [przypisy: kodent głogów, ocet na świerzb, cepelek rejestracja ]

0 thoughts on “Osluchowo stwierdza sie nieraz szmer pluskajacy”