Odróżnienie ropniaka opłucnego z odmą od torbieli płucnej jest możliwe bardzo często dopiero podczas operacji. Torbiel cechuje się tym, że jej ściany są gładkie lub zaledwie tylko pofałdowane, błyszczące, natomiast ściany ropniaka nie mają połysku i są ziarniste, a w przypadkach dłużej trwającego ropniaka bardzo grube, żółto szarawe. Ropniak nie ma górnej granicy kopulastej. Jego ściany szybko się zbliżają, pozostawiając tylko nieznaczny kanał, w przeciwieństwie do torbieli, która po otwarciu podczas operacji zachowuje nadal swe rozmiary i kształt. Rokowanie w ropniaku opłucnym z odmą jest zawsze poważne, gdyż dołączenie się ropnego zapalenia do odmy wybitnie pogarsza przebieg choroby tym bardziej, że sama choroba podstawowa zwykle jest ciężka. Zwłaszcza źle rokuje ropniak opłucny posokowaty z odmą, który nierzadko szybko wiedzie do śmierci. Tak samo źle rokuje ropniak opłucny z odmą na tle zakażenia opłucnej zjadliwymi prątkami gruźlicy (pyopneumothorax tuberculosus malignus s. infectans) lub zakażenia gruźliczego powikłanego zakażeniem mieszanym. Natomiast łagodny ropniak gruźliczy z odmą przebiega o wiele łagodniej, lecz również może po miesiącach lub po latach wieść do skrobiawicy wyłuszczenia. Leczenie w przypadkach ropniaka opłucnego z odmą jest takie samo jak w ropnym zapaleniu opłucnej Nowotwory opłucnej [podobne: safmed, zastrzyki przeciwzakrzepowe a alkohol, puste odbijanie ]

0 thoughts on “Odróznienie ropniaka oplucnego z odma od torbieli plucnej jest mozliwe bardzo czesto dopiero podczas operacji”

Powiązane tematy z artykułem: puste odbijanie safmed zastrzyki przeciwzakrzepowe a alkohol