ODMA OPLUCNA Z ZAPALENIEM SUROWICZYM OPLUCNEJ

ODMA OPŁUCNA Z ZAPALENIEM SUROWICZYM OPŁUCNEJ (SEROPNEU MOT HORAX) Zapalenie surowicze opłucnej z odmą spostrzega się najczęściej w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną. Toteż przyczyny i sposób powstawania tej choroby omówię w tomie III w rozdziale o powikłaniach leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną. Chociaż rzadko, zdarza się odma opłucna wielokomorowa z zapaleniem surowiczym opłucnej (seropnewmothorax multilocularis). Spostrzega się ją najczęściej na tle gruźlicy płuc, gdy zrosty opłucne po powstaniu odmy rozdzielą jamę na kilka komór. Objawy. Dołączenie się zapalenia opłucnej do odmy objawia się często gorączką i zwiększeniem duszności oraz znaczniejszym przesunięciem sąsiednich narządów. Jeżeli odma jest przy tym otwarta, to zmiana położenia ciała wywołuje czasami napady kaszlu z wykrztuszaniem pełnymi ustami. Prócz tego powstają nowe objawy fizyczne, zależne od obecności w jamie opłucnej powietrza i płynu. Opukowo stwierdza się w dolnej części klatki piersiowej po stronie odmy przytłumienie odgłosu opukowego zwiększające się ku dołowi. Stłumienie zmienia siedzibę ze zmianą położenia chorego, gdy chory leży na zdrowym boku, wtedy stłumienie stwierdza się wzdłuż kręgosłupa po stronie odmy, gdy zaś chory siedzi, stłumienie odpowiada dolnej części jamy opłucnej itd. Przy zmianie położenia ciała w przypadkach odmy otwartej otwór może w płucu zniknąć, a wtedy od glos bębenkowy nie będzie już dawać objawu Wintricha, jeżeli dawał go przedtem, natomiast powstanie objaw Biermera. Objaw ten wykrywa się także wtedy, gdy odma wywołuje odgłos opukowy metaliczny. [patrz też: maciej pastuszczak, kodent głogów, moje sm blog ]

0 thoughts on “ODMA OPLUCNA Z ZAPALENIEM SUROWICZYM OPLUCNEJ”

1. Ułożenie chorego na boku uchroni poszkodowanego przed zachłyśnięciem się własnymi wydzielinami.