Odma oplucna calkowita zastawkowa

Odma opłucna całkowita zastawkowa (Pneumothorax totalis oaiuularis) Chorzy uskarżają się na bardzo znaczną duszność wzrastającą po najmniejszym nawet wysiłku fizycznym. Klatka piersiowa po stronie odmy jest bardzo silnie wypuklona i wcale nie porusza się podczas oddychania. Drżenie piersiowe jest zniesione, odgłos opukowy stłumiony, szmerów oddechowych ani rzężeń nie ma. Uderza ogromne przesunięcie narządów sąsiednich. Mianowicie uderzenie koniuszkowe serca w przypadkach odmy po prawej stronie może dochodzić aż do lewej środkowej linii pachowej. W przypadkach odmy po lewej stronie stłumienie sercowe może zupełnie znikać po lewej stronie mostka, natomiast sięgać aż do prawej linii środkowej obojczykowej. Dolny brzeg wątroby w przypadkach odmy prawostronnej obniża się, dochodząc niekiedy aż do poziomu pępka, a w odmie lewostronnej czasami wyczuwa się śledzionę. Ciśnienie w jamie opłucnej po stronie odmy jest znacznie wyższe niż atmosferyczne. Odma opłucna otorbiona (Pneumothorax saccatus) Objawy otorbionej odmy opłucnej, powstającej, gdy powietrze dostaje się do części jamy opłucnej ograniczonej zrostami, nie są jednolite. Bardzo -często taka odma nie sprawia sama przez się żadnych dolegliwości, tak iż wykrywa się Ją przypadkowo przy badaniu radiologicznym. W innych przypadkach powstaniu jej towarzyszą bóle w miejscu odmy i zwiększenie duszności. Przedmiotowo przeważają w jednych przypadkach objawy jamy w płucu w innych – objawy odmy. [patrz też: neuropatia nerwu wzrokowego, choroba menkesa, puste odbijanie ]

0 thoughts on “Odma oplucna calkowita zastawkowa”

1. może ktoś wie, jak szybko (w dniach) można i należy podjąc rehabilitację u chorego z nadciśnieniem