Obumarła tkanka opłucna może tworzyć rodzaj zastawki otwierającej się w okresie wdechu i zamykającej się w okresie wydechu. W przeciwieństwie do klasycznego ujęcia tej sprawy, tak bywa bardzo rzadko. Bez porównania częściej zastawki takiej nie ma, natomiast otwór niełączący się z oskrzelem bezpośrednio znajduje się w miękkiej sprężystej tkance płucnej, która zapadając się podczas wydechu odgrywa rolę zastawki (Władysław Biegański). Wskutek tego powietrze dostaje się podczas wdechu do jamy opłucnej, a podczas wydechu nie może ujść na zewnątrz przez oskrzela. Jest to odma opłucna zastawkowa, zwana inaczej odmą zaduszającą ( pneumothorax suffocans). Odma zastawkowa może przechodzić w odmę zamkniętą. Nastąpi to wtedy, gdy otwór zarośnie albo, gdy ciśnienie powietrza w jamie opłucnej wzrośnie do tego stopnia, że otwór będzie stale uciśnięty w okresie wydechu i głębokiego wdechu. Zatem zamknięta odma opłucna może być zamknięta organicznie lub mechanicznie. Przyczyny i wywód chorobowy. Najczęstszą przyczynę odmy opłucnej samorodnej stanowi gruźlica płuc. Różne statystyki przypisują jej 80-90% odm samorodnych. Odma powstaje wtenczas, gdy sprawa serowaciejąca niszcząc tkankę płucną przebije się poprzez opłucną płuc do jamy opłucnej. Zdarza się to częściej w ostrych postaciach gruźlicy płuc natomiast W gruźlicy przewlekłej wytwarzaniu się odmy przeszkadzają bardzo często zrosty opłucne. Zmiany w płucach w ostrej gruźlicy wikłającej się odmą są zazwyczaj duże. Odma może jednak powstawać także w takich przypadkach, w których ognisko w płucu jest tylko jedno, i to nieznaczne. Zresztą przyczyną odmy samorodnej może być nawet ukryta gruźlica (Antoni Gluziński). [hasła pokrewne: kodent głogów, evadent wrocław, wyrośl chrzęstno kostna ]

0 thoughts on “Obumarla tkanka oplucna moze tworzyc rodzaj zastawki otwierajacej sie w okresie wdechu i zamykajacej sie w okresie wydechu”