Kontrolowany test riluzolu w stwardnieniu zanikowym bocznym

Stwardnienie zanikowe boczne jest postępującym i śmiertelnym zaburzeniem neurodegeneracyjnym1 związanym z przeżyciem w zakresie od kilku miesięcy do dziesięcioleci (mediana, od 37 do 49 miesięcy) 2-5. Znane czynniki prognostyczne obejmują wiek początku, miejsce wystąpienia, czas trwania osłabienia i stopień niepełnosprawności klinicznej lub funkcji oddechowej2-6. Przyczyna tej choroby jest nieznana i nie wiadomo, co wpływa na przeżycie. Istnieje wiele hipotez dotyczących przyczyny tej choroby7. Jeden z nich utrzymuje, że glutaminian, główny pobudzający neuroprzekaźnik w ośrodkowym układzie nerwowym, gromadzi się w toksycznych stężeniach w synapsach i powoduje śmierć neuronów, prawdopodobnie przez zależną od wapnia ścieżkę. Wspieranie tej hipotezy to obserwacje nieprawidłowego metabolizmu glutaminianu, 8,9 zmienionej dehydrogenazy glutaminianowej 10 leukocytów i obniżony wychwyt glutaminianu z wysokim powinowactwem przez synaptosomy z rdzenia kręgowego i kory mózgowej11. Leki modulujące układ glutaminergiczny zostały zaproponowane jako możliwe leczenie w stwardnieniu zanikowym bocznym12,13.
W badaniach przedklinicznych stwierdzono, że riluzol (2-amino-6- (trifluorometoksy) benzotiazol, RP 54274) moduluje transmisję glutaminergiczną14,15. W badaniach fazy u zdrowych ludzkich ochotników pojedyncze dawki riluzolu w dawce do 200 mg były dobrze tolerowane i bezpieczne.
Przeprowadziliśmy prospektywne, randomizowane, podwójnie ślepe, kontrolowane placebo, stratyfikowane badanie w celu ustalenia, czy riluzol jest korzystny dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym. Głównymi punktami końcowymi były przeżycie i tempo zmian w stanie funkcjonalnym. Drugorzędne oceny opierały się na zmianach siły mięśni, czynności oddechowej, subiektywnej ocenie objawów pacjenta, globalnych wrażeniach klinicznych i zdolności pacjenta do tolerowania leczenia.
Metody
Ta próba została przeprowadzona zgodnie z europejskimi wytycznymi dotyczącymi dobrej praktyki klinicznej16.
Kwalifikowalność pacjentów
Pacjenci ambulatoryjni w wieku od 20 do 75 lat kwalifikowali się do włączenia do badania. Aby zapewnić dokładność diagnozy, kliniczny stan pacjenta przy wejściu musiał być zgodny z prawdopodobnym lub określonym stwardnieniem zanikowym bocznym17, 18. Pacjenci byli wykluczani, jeśli mieli oznaki blokowania przewodzenia nerwów ruchowych, nerwów czuciowych lub obu na elektromiografii, paraproteinemii na immunoelektroforezie, istotnych zmianach uwzględniających objawy kliniczne w badaniach obrazowych (tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny) lub objawy demencji. Aby poprawić wykrywanie skutków, pacjenci zostali wykluczeni, jeśli minęło więcej niż pięć lat od wystąpienia pierwszych objawów, jeśli mieli inne obezwładniające lub zagrażające życiu choroby, jeśli mieli wymuszoną pojemność życiową na poziomie 60 procent oczekiwanej wartości lub mniej, jeśli poddano je tracheostomii, mieli zaburzenia czynności wątroby lub nerek lub byli w ciąży.
Wszyscy uprawnieni pacjenci wyrazili pisemną świadomą zgodę (z pomocą małżonka, gdy to konieczne) na udział w badaniu. Rekrutacja rozpoczęła się po formalnym zatwierdzeniu protokołu przez komisję etyczną szpitala Pitie-Salpetriere (Paryż).
Randomizacja i leczenie
Randomizacja była stratyfikowana zgodnie z ośrodkiem, w którym pacjent był leczony (jeden z siedmiu ośrodków) i miejscem wystąpienia choroby (kończyna lub rejon opuszkowy)
[hasła pokrewne: sferocytoza wrodzona, puste odbijanie, wyrośl chrzęstno kostna ]

0 thoughts on “Kontrolowany test riluzolu w stwardnieniu zanikowym bocznym”