Anatomia patologiczna

Anatomia patologiczna. Na sekcji w ostrej gruźlicy prosówkowej opłucnej stwierdza się bardzo liczne gruzełki na opłucnej oraz zwykle nieobfity wysięk w jednej lub w obu jamach opłucnych, przeważnie surowiczo włóknikowy, nieraz także dość liczne gruzełki w osierdziu, otrzewnej i zwłaszcza na oponach mózgowych. Natomiast w płucach gruzełki stwierdza się rzadko, już częściej znajduje się je w wątrobie, śledzionie i w innych narządach. Objawy. Ostra gruźlica prosówkowa opłucnej rozpoczyna się czasami ostro wśród zupełnego zdrowia dreszczami, silnymi bólami kłującymi w boku dusznością i gorączką i wtedy przypomina łudząco gruźlicze zapalenie opłucnej o ostrym początku. Wysięk gromadzi się zwykle szybko i nieraz jest duży. Znacznie częściej początek choroby bywa skryty chorzy uskarżają się na głuche bóle już to w jednym boku, już to w drugim, z lekka pokaszlują i gorączkują, a badanie podstawowymi metodami fizycznymi oraz radiologiczne wykrywa zwykle nieduży wysięk. Nieraz szybko on znika, wkrótce jednak pojawia się znowu po tej samej lub po drugiej stronie. Wsysaniu się wysięku nie towarzyszy poprawa stanu chorego, jak to często bywa w zapaleniu gruźliczym opłucnej, wręcz odwrotnie, w okresie jego chłonienia zazwyczaj pojawiają się objawy świadczące o rozsiewaniu się sprawy. Są to najczęściej uporczywe bóle głowy, ogólne osłabienie, bezsenność, utrata łaknienia, czerwony dermografizm i inne. Choroba kończy się śmiercią w kilka miesięcy. W rozpoznaniu różnicowym odróżnia się ostrą gruźlicę, prosówkową opłucnej od gruźliczego zapalenia opłucnej na tej podstawie, że w gruźlicy prosówkowej stan ogólny chorego ulega dalszemu nieraz wybitnemu pogo rszeniu, pomimo wsysania się wysięku, zazwyczaj niewielkiego. Rokowanie w ostrej gruźlicy prosówkowej opłucnej jest raczej niepomyślne. Leczenie polega na zupełnym spokoju, dostatecznym żywieniu pokarmami łatwo strawnymi i stosowaniu domięśniowym streptomycyny w dawce 0,5 rozpuszczonych w 5 ml fizjologicznego roztworu soli kuchennej 2 razy na dobę. Skuteczność leczenia kwasem paraaminosalicylowym nie jest jeszcze ustalona. [podobne: wyrośl chrzęstno kostna, zastrzyki przeciwzakrzepowe a alkohol, orzepowice szpital ]

0 thoughts on “Anatomia patologiczna”

Powiązane tematy z artykułem: orzepowice szpital wyrośl chrzęstno kostna zastrzyki przeciwzakrzepowe a alkohol